Ga naar hoofdinhoud

LinkedIn adverteren: 3 belangrijke succesfactoren

LinkedIn Adverteren: 3 onderdelen die je kans op succes bepalen!

Er zijn 3 basisonderdelen voor elke LinkedIn Ad-campagne. Gericht bereiken van de doelgroep, aantrekkelijke boodschap en waardevol aanbod. Deze 3 onderdelen moeten concreet zijn om succes te boeken met LinkedIn Ad-campagnes, dus laten we ze bekijken.

LINKEDIN ADS: DOELGROEP TARGETING

Je doelgroep is eenvoudig gezegd wie je wilt bereiken. Dat klinkt makkelijk! Maar dit onderdeel is niet altijd even eenvoudig op LinkedIn Ad-campagnes.

Terwijl je gewend bent om je doelgroep te definiëren met basis kenmerken (leeftijd, geslacht, interesses, gedrag, etc.), is het unieke aan LinkedIn dat je op basis van werkprofielen kunt targeten. Denk dan aan o.a. functietitel, vermelde vaardigheden, functie, ervaring, werkgever, etc.. Hier heeft LinkedIn een giga voorsprong op andere digitale advertentieplatformen. Want ook op bv Facebook kun je B2B adverteren, maar LinkedIn is hier by far het meest geschikt voor.

Opmerkelijk is dat LinkedIn wel de mogelijkheid biedt om te targeten op basis van leeftijd, geslacht en interesses. Maar deze opties zijn niet zo uitgebreid of nauwkeurig als bijvoorbeeld op Facebook / Instagram. Bij het bepalen hoe je je doelgroep op LinkedIn Ad-campagnes wilt bereiken, is het dus belangrijk om te overwegen wie ze zijn in relatie tot hun werk. Denk hierbij aan vragen als:

  • In welke branche zijn ze werkzaam?
  • Hoeveel werknemers zijn er in dienst van het bedrijf waar ze werken?
  • Op welke afdeling werken ze (bv marketing, HR etc)?
  • Wat zijn veel voorkomende relevante functietitels?
  • Welke skills hebben ze?
  • In welke LinkedIn groepen kunnen ze actief zijn?
  • Welke opleiding hebben ze genoten
  • Hoeveel jaar ervaring hebben ze

Maar denk ook na over de rol die ze in de organisatie hebben. Mogen ze zelf beslissen of doet iemand anders dat? Zijn er andere belangrijke beïnvloeders? Want die moeten misschien ook meegenomen worden als doelgroep. Door op deze manier heel gericht naar je doelgroep te kijken bouw je aan de fundering van een succesvolle LinkedIn campagne.

Geweldig maar niet perfect

Hoewel de targetingmogelijkheden van LinkedIn super gericht zijn, zijn ze niet perfect. Bijvoorbeeld, LinkedIn herkent ongeveer 55% van de functietitels. Dit komt omdat de functietitels die je vermeldt in de sectie ervaring van je LinkedIn-profiel vrij in te vullen zijn (dat wil zeggen, je kunt typen wat je wilt). Als je functietitel staat vermeld als “Eindbaas van XYZ”, dan is de kans groot dat LinkedIn die titel niet herkent.

Eigenlijk moet je het zo zien dat LinkedIn probeert zoveel mogelijk functietitels die bij elkaar horen, in hetzelfde ‘bakje’ te zetten om daar vervolgens een ‘paraplu titel’ boven te hangen. Werkt dus prima maar niet 100% perfect. Iets om rekening mee te houden dat je dus niet alleen richt op functietitels maar bv ook naar senioriteit kijkt, vaardigheden etc.

Meer weten over targeting mogelijkheden op LinkedIn? Klik hier.

Meer grip door microsegmentatie

Als je meer grip op je campagne wilt hebben als het om targeting gaat, dan is het ook verstandig om aan microsegmenatie te doen. Dan knip je de campagne dus op, op basis van verschillende segmenten binnen je targeting (dus bv op basis van bedrijfsgrootte, branche etc).

LINKEDIN ADS: JE COMMUNATIE BOODSCHAP

Bij LinkedIn Ads gaat het om meer dan alleen je advertentie tekst. Het gaat erom hoe je het aanbod aan je publiek presenteert. Het is een combinatie van je ad-type (Single Image Ads, Text Ads, Video Ads, etc.), visuele middelen en je advertentietekst. Je boodschap zal uiteindelijk afhankelijk zijn van je aanbod. Maar een tip die we kunnen geven is, wat je aanbod ook is, het gaat niet om de ‘specs’ maar om hoe jouw oplossing gaat helpen (de ‘waarde’) hun probleem op te lossen.

Pijnpunten oplossen

In tegenstelling tot andere sociale mediaplatformen zoals TikTok en Facebok gaan mensen niet naar LinkedIn om vermaakt te worden. In plaats daarvan is hun doel vaak om zakelijke connecties te maken of een oplossing te vinden voor een zakelijke uitdaging. De boodschap die je communiceert, moet dus gericht zijn op het helpen van je publiek bij het oplossen van een belangrijk pijnpunt of hen iets nieuws leren dat hen helpt om hun baan beter te doen. Hierdoor positioneer je je merk als zowel een ‘thought leader’ of expert op een bepaald onderwerp en bouw je vertrouwen op tussen jou en je publiek.

Bij de beelden voor LinkedIn Ads gaat is het belangrijk om stopkracht te hebben. En dat zit ‘em niet alleen in wát er op de afbeelding staat maar ook simpelweg in het feit dat het soms goed is qua kleurgebreuk juist geen ‘LinkedIn blauw’ te gebruiken maar met contrast te werken (rood / geel / groen etc).

AANBOD

Je aanbieding is wat je promoot, samen met je call-to-action (CTA). Het kan van alles zijn, van “download de whitepaper” tot “vraag een demo aan”. Het belangrijkste om in gedachten te houden is dat het product dat je promoot – of het nu een eBook, webinar, podcast of demo is – niet uitmaakt. Wat wel belangrijk is, is dat de waarde die je publiek zou krijgen door je aanbieding groter is dan het niveau van weerstand dat nodig is om van je aanbod gebruik te maken. Maak het ‘commitment’ dat je vraagt daarom zo laag mogelijk zodat het zo makkelijk mogelijk is om de eerste stap te nemen.

Veel bedrijven maken dan ook de fout om teveel vanuit zich zelf te denken (ons aanbod zal vast een ‘no brainer’ zijn). Ze denken onvoldoende na over de mogelijke drempels te denken (redenen om ‘nee’ te zeggen). En…of men jouw oplossing of aanbod eigenlijk wel begrijpt en het meest voor de hand liggend is. Het is dus goed dit voor je een campagne start goed te onderzoeken. En dat kan door simpelweg met je salesteam te overleggen, met potentiële klanten én met bestaande klanten die vaak best bereid zijn met je mee te denken! Een stukje marktonderzoek dus.

Kortom, denk dus aan je Doelgroep – Boodschap en Aanbod als basis voor je campagne!Een kwestie van een goede voorbereiding, en dat kan écht het verschil maken tussen ‘gokken’ en gericht testen.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!