Ga naar hoofdinhoud

Waarom je LinkedIn Automation Tools niet moet inzetten!

LinkedIn Automation? Niet doen!

⛔️ NIET DOEN⛔️ Ik ben echt een fan van automatiseren maar…. als het om LinkedIn gaat bij nader inzien niet. En dus geef ik je 3 redenen om je LinkedIn activiteiten NIET te automatiseren.

LinkedIn Automation wordt meestal gebruikt om bijvoorbeeld geautomatiseerd connectie verzoeken te versturen aan de mensen die voor jou mogelijk interessant kunnen zijn. Heel handig.

En, om ze na acceptatie van jouw connectie verzoek een bedankt mailtje te sturen, daarna hun post te liken, en na bv 1 week een mailtje te versturen met een interessante PDF. En dat kan allemaal heel eenvoudig door het te automatiseren!

Geweldig zou je zeggen, want dat scheelt je gigantisch veel tijd en is ’schaalbaar’. Ik heb het ook een aantal keren uitgebreid getest en ik geef je 3 belangrijke redenen om LinkedIn Automation tools als Dux-Soup, We-Connect, Expandi etc etc toch echt niet te gebruiken!

🚨 Reden 1: het is verboden
LinkedIn wil simpelweg niet dat deze tools gebruik worden want dat kan – bij verkeerd gebruik – spam veroorzaken. Los van dat dit niet effectief is…..het mag niet op straffe van het afsluiten van je account!

Tot voor kort was de pak-kans niet zo groot zolang je er maar verstandig mee om gaat (niet ineens tientallen verzoeken per dag versturen als je dat normaal niet deed). Maar, er zijn toch serieuze geluiden dat LinkedIn steeds meer moeite stopt in het detecteren van dit soort tools en dus worden de risico’s steeds groter.

🍊Reden 2: je loopt laaghangend fruit mis!
Als je Automation inzet kun je weliswaar simpel de aanhef van je uitnodiging of follow-up personaliseren (‘beste….’) maar je kunt niet inspelen op mogelijke kansen die heel persoonlijk zijn en je echt alleen kunt ontdekken als je even goed naar iemands profiel gekeken hebt en o.a. de tijd neemt om naar de posts die ze geplaatst hebben te kijken. Want dan zie je toch best vaak een gedeelde connectie waar je heel specifiek op in kunt spelen, of dat je beiden dezelfde opleiding hebt gedaan, je in je uitnodiging of follow-up wilt reageren op een bepaalde post die ze geplaatst hebben. Kortom, kansen die je alleen kunt vinden door zelf de tijd in de voorbereiding te steken (profielen goed bekijken); social selling.

💵 Reden 3: in de praktijk bespaart het nauwelijks tijd, maar kost wel geld
Als je niet voor de kwantiteit maar kwaliteit, dan is het alsnog een flinke uitdaging om alle geautomatiseerde connecties die je gekregen hebt alsnog 1-op-1 te benaderen.

Daarnaast heeft LinkedIn sowieso een limiet van 100 connectie verzoeken per week en dat kun je dus beter handmatig en deze een-voor-een managen.

Investeer in LinkedIn Sales Navigator

Ik zou dan ook eerder adviseren om de kosten van zo’n Automation tool te investeren in Sales Navigator en daar heel gericht mee aan de slag te gaan!

Kortom, LinkedIn Automation…..helaas helaas…toch maar niet doen.

#linkedintips #linkedinpost #linkedinstrategy #sweetspot #salesnavigator

Meer weten? Neem dan contact met ons op!