Ga naar hoofdinhoud

Adverteren op Google en Sociale Media. Wat levert het nu op?

“Leuk, maar wat gaat die campagne ons nou opleveren?”Of…”Hoe doen wij ’t eigenlijk vergeleken met de concurrentie?” Die vragen kun je verwachten als je verantwoordelijk bent voor de online campagnes binnen je organisatie.

En natuurlijk zeg jij dan “Dat gaan we testen en we kunnen bijsturen als ’t nodig is!”. Maar het is toch wel handig om je eigen verwachtingen – en vooral die van de interne organisatie – liefst vóóraf enigszins te managen door naar de benchmarks te kijken in jouw branche als het gaat om doorklik ratio (CTR) en Cost Per Lead (CPL) etc.

Om je ’n idee te geven. Voor de health industrie (bv medical devices) is op Google Ads de gemiddelde CTR zo’n 3,27% . Andere branches, andere gemiddelden. Of wat dacht je van LinkedIn…Onvergelijkbaar met Google want op social media zit je met een andere reden…. En dat zie je terug in een lagere CTR in vergelijk tot Google. Bij Health is dat bv 0,58% en bv voor software 0,39%….

Meer cijfertjes kun je vinden via bijgaande link naar onze website: https://lnkd.in/ev6_Fy-Y.

Maar… wat heb je hier nou aan? Want de werkelijkheid kan flink afwijken.

Nou, zie benchmark gegevens precies voor wat ze zijn. Ze laten zien wat vergelijkbare campagnes in jouw branche op basis van historische data gepresteerd hebben op gebied van bv CTR, CPL etc. En daarmee kun deze benchmarks prima gebruiken om vooraf een indicatie te krijgen / geven van wat realistisch is aan te verwachten resultaat. En, bruikbaar om je eerste resultaten te vergelijken als je nog geen vergelijkbare campagnes eerder hebt uitgevoerd. Dan weet je of je een beetje goed zit zeg maar.

Benchmark gegevens zijn dus super waardevol maar gebruik ze puur als indicatie. Zit je structureel boven de benchmark? Super, laat de benchmark dan los en kijk naar je eigen – eerder behaalde – resultaten om te vergelijken. Zit je onder de benchmark? Dan is dat toch wel ’n signaal dat er werk aan de winkel is!

#socialadvertising
#googleads
#linkedinads
#benchmark
#onlinemarketing
#ctr #cpl #cpa

 

Meer weten? Neem dan contact met ons op!