Ga naar hoofdinhoud

Adverteren op LinkedIn? Daar wordt nogal eens over getwijfeld. Maar…wanneer moet je juist NIET adverteren op LinkedIn? 1.

Wanneer moet je vooral NIET adverteren op LinkedIn

Lage klantwaarde (LiveTimeValue) 💰

Zit je sales vooral in hoge aantallen en niet zo zeer in een hoge waarde per klant? Dan is het goed om in gedachte te houden dat je met LinkedIn advertenties héél effectief je doelgroep kunt bereiken, maar daar betaal je ook voor. Verkoop je producten / diensten voor bv éénmalig € 99,-? Dan zal het heel lastig zijn je campagnes rendabel te krijgen. Hou daarom grofweg de volgende vuistregel aan van een klantwaarde (LifeTimeValue) van minimaal € 1.000,- indien je een doelgroep target die 100% zélf beslist wel of niet te kopen, liefst uit eigen portemonnee betaalt met een laagdrempelig aanbod (bv een programma of product aan ZZP’ers). Zijn er meerdere beslissers / stakeholders betrokken en/of duurt het traject langer? Dan loopt de minimaal vereiste klantwaarde al snel op naar 2 a 3 duizend euro om je campagne rendabel te krijgen. Gelukkig zijn er veel bedrijven waarbij één klant veel meer dan ‘n paar duizend euro oplevert gedurende de relatie (LifeTimeValue). Maar wees er dus bewust van; een klant moet écht wat opleveren want de kosten per click en kosten per lead liggen relatief hoog.


2. Je doelgroep heeft een LinkedIn profiel maar is niet actief 😴


Een profiel hebben is niet hetzelfde als daadwerkelijk actief zijn op LinkedIn. Laat je dus niet misleiden door het aantal profielen dat in je doelgroep valt, maar check eerst het een ‘actieve’ doelgroep is die regelmatig berichten plaatst en/of interactie aangaat. Is jouw doelgroep op LinkedIn wel aanwezig maar ‘slapende’ ? Dan zal het lastig worden om een rendabele campagne op te zetten en kun je beter NIET adverteren.


3. Ongeduldige baas of zelf ongeduldig 😖


Loopt je baas in je nek te hijgen door binnen een paar dagen te vragen hoeveel sales de campagne heeft opgeleverd?
Begin er dan niet aan, of (en da’s natuurlijk beter) leg eerst goed uit dat LinkedIn geen Marktplaats of eBay is. Begin er anders NIET aan. Weersta de verleiding om alleen voor sales gedreven advertenties te gaan waarbij jij of je baas directe sales verwacht. Want dan ga je gegarandeerd niet blij worden. Want even realistisch…. denk je nu écht dat men op basis van één advertentie direct gaat kopen (los van LinkedIn)? LinkedIn Ads zijn super krachtig maar – net als bij alle ander advertentie platforms, beurzen etc – onderdeel van een totaal-aanpak.

Ga niet voor de directe verkoop maar voor branding en vooral voor leadgeneratie in plaats van dat je denkt vanuit je advertentie direct een product of dienst van duizenden euro’s te verkopen. Natuurlijk, er zijn uitzonderingen maar ik zou er niet op gokken :)

Adverteren op LinkedIn voor Healthcare: van medical devices, klinieken tot coaches? Sweetspot  – Eindhoven

Wil je meer weten over wanneer je nu wel of juist niet moet adverteren op LinkedIn? Neem dan even contact met me op.
Bij Sweetspot Health & Wellbeing in Eindhoven zijn we namelijk gespecialiseerd in het Search & Social Media voor bedrijven die producten of diensten aanbieden ter verbetering van fysieke of mentale gezondheid.
Van medical devices, medical software, klinieken, hulpmiddelen tot lifestyle coaches en therapeuten. Want online marketing voor Health & Wellbeing vraagt om gerichte kennis.

Wij helpen je met capaciteit en expertise op het gebied van LinkedIn Adverteren, Facebook – en Instagram Adverteren, email marketing, automation, content creatie, Google Ads (AdWords en YouTube Ads) en SEO.

 #linkedin #linkedinmarketing #linkedinads #linkedinadverteren #socialadvertising #socialmedia