Ga naar hoofdinhoud

TikTok vs Instagram: Social- vs Intrest Graph maakt het grote verschil

TikTok vs Instagram wat is het verschil in algoritme: Social Graph vs Intrest Graph

Heel veel mensen vragen zich af wat nu precies het verschil is tussen TikTok en Instagram. Met name als het gaat over waarom TikTok nóg ‘verslavender’ is dan Instagram en TikTok veel sneller gegroeid is. In de basis wordt dit veroorzaakt door een belangrijk verschil en dat is dat het algoritme van Instagram vooral op basis van de zgn Social Graph werkt en TikTok op basis van Intrest Graph. En dat klikt wat ‘technisch’ maar het is toch iets dat je moet weten – zeker als je als bedrijf op een van beide platforms actief wilt zijn, of je wilt weten waar jouw doelgroep zo actief op bijvoorbeeld TikTok is.

Wat is de Social Graph

De sociale graaf is een weergave van de relaties en verbindingen tussen mensen op een sociaal mediakanaal. Het bevat informatie over wie met wie is verbonden en hoe ze verbonden zijn, zoals via vriendschappen, familierelaties of professionele verbindingen. De sociale graaf wordt gebruikt om de relaties en interacties tussen mensen op het platform te begrijpen en te analyseren. Dit kan worden gebruikt om content te personaliseren, verbindingen aan te bevelen en gerichte advertenties te bieden. Praktisch vertaald; je ziet dan vooral berichten van vrienden en van vrienden-van-vrienden. En niet perse berichten over onderwerpen waar je geïnteresseerd in bent. Deze manier van bepalen welke berichten je te zien krijgt werkte ooit super effectief maar is voor velen (geldt voor mij ook) ook wel de reden waarom je soms een beetje ‘klaar’ bent met bv Facebook om de zoveelste vakantiefoto voorbij te zien komen :)

Wat is de Intrest Graph

De interessegrafiek is een weergave van de interesses en voorkeuren van mensen op een sociaal mediakanaal. Het bevat informatie over welke onderwerpen, merken en activiteiten mensen interessant vinden. Deze wordt gebruikt om hun interesses en voorkeuren te begrijpen en te analyseren. De interessegrafiek wordt vaak gebruikt om content te personaliseren en gerichte advertenties te bieden op basis van de interesses van een persoon.

Over het algemeen is de Social Graph gericht op de relaties tussen mensen, terwijl de interessegrafiek gericht is op de interesses en voorkeuren van individuen. Beide types grafen kunnen worden gebruikt om gebruikers op een sociaal mediakanaal te begrijpen en te betrekken, maar ze doen dit op verschillende manieren.

Maar wat maakt nu dat Interest Graph blijkbaar beter heeft gewerkt?

Simpel. Mensen zijn na jarenlang social media de berichten van hun vrienden wat sneller beu. Het gaat minder om waar je vrienden – en hun vrienden – interesse in hebben en wat ze aan ’t doen zijn (weer een vakantie bericht) maar in welk onderwerp jij geïnteresseerd bent. Dat is veel verslavender. En daardoor kom je heel snel in een soort rabithole komt aan interessante video’s.

(voorlopig) véél sneller groeien als bedrijf op TikTok dan op Instagram!

Omdat TikTok dus ‘interesse’ gebaseerd is en minder afhankelijk is van je Social following, kun je als nieuwkomer (als bedrijf) op TikTok véél sneller groeien. Want je achterban aan volgers is niet zo relevant, maar of je gewilde onderwerpen aansnijdt in je posts!

Dat succes van TikTok door de ‘Interest Graph’ meer in te zetten is niet onopgemerkt gebleven want Instagram lijkt ook meer die kant op te verschuiven.

Ons advies: kijk of je doelgroep actief is op TikTok en/of Instagram (en hou in gedachte dat TikTok niet alleen voor kids is). Zitten ze ook op TikTok? Pak dat je kans door met goede content enorm snel te groeien en start ook met adverteren (!) op TikTok!

 

Wil je meer weten?

Maak dan ‘n afspraak (klik hier)

Let op!
Deze video is een door A.I. gegenereerde video en bevat niet de daadwerkelijke stem van Rob Baijens. De uitspaak van bepaalde woorden kunnen niet geheel correct zijn.