Ga naar hoofdinhoud

Health: adverteren op Google (o.a. AdWords) en Social Media. De benchmark.

Stel dat je advertenties verzorg voor je Health bedrijf (medical devices, kliniek, coaching etc.. Je kunt je top presterende campagnes identificeren ten opzichte van je andere campagnes of tijdperioden, maar hoe zit het met andere bedrijven in de branche?

Of stel dat je een health bedrijf bent dat overweegt om advertenties te draaien. Hoeveel kun je verwachten te betalen en voor welke resultaten? Het begrijpen van branchegemiddelden is cruciaal om ervoor te zorgen dat je het meeste uit je advertentiebudget haalt.

LOCALiQ (bron van dit artikel) heeft de Health Ads de benchmarks waar je naar op zoek bent! Met deze gegevens kun je je volledige ROI-potentie begrijpen en de juiste doelen stellen om dit te bereiken. Laten we daar dus in duiken.

Over de Health benchmark gegevens

In dit benchmarkgegevensrapport worden de volgende metrieken voor zoek-, display- en sociale advertenties over 11 zorgsubcategorieën behandeld:

  • Gemiddelde click-through rate (CTR)
  • Gemiddelde kosten per lead (CPL)
  • Gemiddelde kosten per klik (CPC)
  • Gemiddelde conversieratio Gemiddeld maandbedrag

Benchmark Google Search Ads (AdWords)

We weten dat de koop intentie het hoogst is wanneer actief men zoekt in Google. Maar wist je dat in de gezondheidsindustrie maar liefst 88% van de consumenten direct overschakelt van online zoeken naar een telefoontje?

Gezien de uitzonderlijk hoge conversieratio’s van telefoontjes in deze branche is het verstandig voor bedrijven om prominent te zijn in de zoekresultaten via gezondheidszorg zoekadvertenties (AdWords). En volgens deze benchmarks is de investering het waard.

Voor zoekadvertenties in alle subcategorieën van de gezondheidszorg vonden we het volgende:

  • Een gemiddelde kosten per lead van 47,69 dollar, met een bereik van 15,80 dollar (massage) tot 75,19 dollar (dieet en gewichtsverlies).
  • Een gemiddelde click-through rate van 5,66%, met een bereik van 4,09% (chiropractie) tot 8,49% (massage).
  • Een gemiddelde kosten per klik van 4,78 dollar, met een bereik van 1,73 dollar (massage) tot 7,77 dollar (verslaving).
  • Een gemiddelde kosten per telefoontje van 55,28 dollar, met een bereik van 16,12 dollar (massage) tot 115,58 dollar (dieet en gewichtsverlies).

Als je de gemiddelde prijzen voor routinebezoeken uit deze subcategorieën in overweging neemt, beloven deze gemiddelde kosten per lead en per telefoontje een hoge ROI. Bijvoorbeeld, de gemiddelde prijs voor een routinematig tandartsbezoek is 127 dollar, dus minder dan 50 dollar betalen voor een telefoontje of lead is zeer winstgevend.

Healthcare benchmark Google Search CTR

Benchmark Health: Display Advertenties

In tegenstelling tot zoekadvertenties zijn display-advertenties visuele middelen waarmee je je kunt onderscheiden van concurrenten en een blijvende indruk kunt achterlaten. En als ze gericht zijn op mensen die al eerder je site hebben bezocht (retargeting display-advertenties) of die sites bekijken die lijken op die van jou (contextuele display), weet je zeker dat je merkbekendheid opbouwt bij de juiste mensen.

Voor display-advertenties in alle subcategorieën van de gezondheidszorg vonden we het volgende:

  • Een gemiddelde kosten per lead van 100,57 dollar, met een bereik van 23,34 dollar (begeleide woonvormen, ouderenzorg en huiszorg) tot 127,74 dollar (ziekenhuizen en klinieken). Zoals je kunt zien is de kosten per lead voor de categorie begeleide woonvormen een uitschieter, wat het gemiddelde naar beneden brengt.
  • Een gemiddelde click-through rate van 0,12%, met een bereik van 0,10% (dieet en gewichtsverlies) tot 0,15% (sportclubs en sportscholen).
  • Een gemiddelde kosten per klik van 4,78 dollar, met een bereik van 3,03 dollar (chiropractie) tot 6,11 dollar (dieet en gewichtsverlies).

Deze click-through rates zijn niet te vergelijken met die van zoekadvertenties, maar statistieken laten zien dat merkbekendheid ervoor zorgt dat meer klanten zich aangetrokken voelen tot al je andere marketinginspanningen – vooral je zoekadvertenties (leer hier vier manieren om de impact van je display-advertenties op zoekadvertenties te identificeren). Dus als een ‘power-up’ voor al je strategieën die ook op zichzelf kliks en conversies genereert, zijn display-advertenties een verstandige investering.

Healthcare benchmark Display advertenties

Benchmark Health Social Media Advertenties

Social media-advertenties zijn vooral nuttig voor gezondheidsbedrijven omdat de gedetailleerde targeting je in staat stelt om je campagnes te segmenteren en te hyper-personaliseren, bijvoorbeeld op basis van leeftijd en interesses. Bovendien heeft de gezondheidsindustrie in het verleden hoger conversieratio’s laten zien dan andere brancheverticalen op social media als Facebook en LinkedIn.

Voor sociale advertenties in alle subcategorieën van de gezondheidszorg vonden we het volgende:

  • Een gemiddelde kosten per lead van 88,07 dollar, met een bereik van 58,56 dollar (sportclubs en sportscholen) tot 116,7 dollar (voor ziekenhuizen en klinieken, hoorapparaten en zorg, en opticiens, brillen en lenzen).
  • Een gemiddelde click-through rate van 1,38%, met een bereik van 0,97% (opticiens, brillen en lenzen) tot 1,90% (begeleide woonvormen, ouderenzorg en huiszorg). Een gemiddelde kosten per klik van 1,57 dollar, met een bereik van 0,99 dollar (ziekenhuizen en klinieken) tot 2,44 dollar (algemene tandheelkunde).

Social media-advertenties voor gezondheidsbedrijven hebben de laagste gemiddelde kosten per klik in vergelijking met zoek- en display-advertenties.

De click-through rates zijn ongeveer 10 keer hoger dan bij display-advertenties, maar nog steeds vier keer lager dan die van zoekadvertenties.

Benchmark voor LinkedIn Advertenties

De gemiddelde klikfrequentie (CTR) voor gesponsorde inhoud op wereldschaal ligt tussen 0,44% en 0,65%. Dit verschilt echter sterk per land of regio. Ontwikkelingslanden hebben doorgaans een hoger gemiddeld CTR in vergelijking met de ontwikkelde landen.

Binnen elk adverteerformaat is er een kleine verschil in CTR.

  • Gesponsorde inhoud (enkele afbeelding): 0,56%
  • Gesponsorde inhoud (carrousel): 0,40%
  • Gesponsorde inhoud (video): 0,44%
  • Berichtenadvertenties: 3% met open tarieven van 30%
  • Dynamische advertenties standaard: 0,06%
  • Dynamische advertenties dynamisch: 0,08%
  • Tekstadvertenties: 0,02%

Vertrouwd raken met de verschillende LinkedIn-adverteerformaten is belangrijk om te begrijpen waarom de benchmarks zo verschillen.

Op basis van gesponsorde inhoud zijn dit de CTR-benchmarks op basis van seniorenstatus:

  • Globaal gemiddelde CTR voor senior beslissers: 0,55%
  • Globaal gemiddelde CTR voor junior werknemers: 0,60%

CTR op basis van seniorenstatus Senior beslissers verwijzen naar iedereen boven het niveau van manager (bijvoorbeeld vicepresidenten, directeuren, seniors, eigenaren, partners).

Wat betreft functies? Hier zijn enkele nuttige benchmarks op basis van functies:

  • Boekhouding: 0,60%
  • Bedrijfsontwikkeling: 0,65%
  • Onderwijs: 0,65%
  • Engineering: 0,57%
  • Financiën: 0,60%
  • Human Resources: 0,62%
  • Informatica: 0,57%
  • Marketing: 0,60%
  • Media en communicatie: 0,63%
  • Bedrijfsvoering: 0,55%
  • Productbeheer: 0,54%
  • Verkoop: 0,58%

CTR op basis van functies Hier is ook een verdeling van de CTR’s uit verschillende regio’s.

Hier zijn enkele van de veelvoorkomende benchmarks op branche:

  • Software & Internet: 0,39%
  • Financiële diensten, verzekeringen & banken: 0,49%
  • Onderwijs: 0,42%
  • Hardware & Networking: 0,40%
  • Gezondheidszorg: 0,58%
  • Productie: 0,49%
  • Media & Communicatie: 0,42%
  • Retail: 0,8%
  • Consumenten goederen: 0,6%
  • Transport & Logistiek: 0,67%
  • Dienstverlening: 0,5%

Kosten Per Klik (CPC)

T.a.v. de CPC-benchmarks per functie kun je rekening houden met de volgende indicatieve bedragen:

  • Boekhouding: $5,00
  • Bedrijfsontwikkeling: $6,30
  • Onderwijs: $4,90
  • Engineering: $5,10
  • Financiën: $6,90
  • Human Resources: $6,00
  • Informatietechnologie: $7,90
  • Marketing: $6,80
  • Media en Communicatie: $5,60
  • Bedrijfsvoering: $5,70
  • Productmanagement: $7,30
  • Verkoop: $5,40

Kosten per lead (CPL)

Op basis van onderzoek blijkt dat de Kosten Per Lead (CPL) per branch grofweg op volgende uitkomen:

  • Software & IT: $125
  • Financiën: $100
  • Onderwijs: $64
  • Hardware & Networking: $150
  • Gezondheidszorg: $125
  • Manufacturering: $100
  • Media & Communicatie: $65
  • Detailhandel: $80
  • Openbaar Bestuur: $85
  • Consumentengoederen: $89
  • Transport & Logistiek: $130
  • Corporate Diensten: $60

Het is dus enorm belangrijk om te kijken wat de gemiddelde opbrengst van een nieuwe klant is over de komende periode (maanden / jaren), oftewel de Life Time Value (LTV). Want dát bepaalt of een lead van € 125,- een prima rendement kan leveren.

Gebruik je LinkedIn Leadforms (doen!), dan is het goed om te weten hoeveel % gemiddeld genomen een formulier invult (Form Completion Rate).

De benchmark voor het invullen & verzenden van een LinkedIn lead formulier is 10%. Alles boven de 10% is normaal gesproken dus goed.

Als je een lage afrondingspercentage van het lead gen-formulier hebt, betekent dit dat je doelgoep je formulier opent zonder deze af te ronden.

Dit gebeurt vaak wanneer:

  • Het formulier weerspiegelt niet hetzelfde beloofde van de voorkant van de advertentie waarop ze hebben geklikt.
  • De doelgroep niet correct is
  • Je om teveel informatie vraagt (naast email en naam)

Wil je meer weten?

Healthcare benchmark Social Media Ads